I hope I will be able to finish these soon. I'll try to do about 10 each day so I won't get bored.
I did a little simulation for the niple holes in the rim:
(Note the inclination of the nipple with regard to the centre of the rim!)
Hello and welcome to my building blog! With this blog, I'll try to keep a diary of the building process of my own penny farthing bicycle. The goal is to have it ready by spring 2013 so I can take it out of the workshop on a nice and sunny day and take it for a ride in the city of Bruges. Please feel free to leave comments or questions. Since I don't have any previous experience with bike-building, it would be great to get some tips or simply hear from you...
Duidelijk Stock Vermeersch bouten :)
ReplyDeleteIk rij regelmatig met een Qu-Ax 36" penny rond in Brugge, ik kan je dan ook aanraden van geen massieve rubberen band te nemen :)
Inderdaad: Stock Vermeersch voor het kleine spul. Ik was eerst van plan om alles netjes te draaien op mijn draaibank, maar 80 nippels draaien en tappen vond ik eigenlijk niet nodig als het anders kan.
DeleteIn verband met mijn band: te laat. De band is reeds gekocht en ligt te wachten bij een vriend van me in Engeland. Raad je geen volle band aan vanwege het rijcomfort? In principe zou je met een 54" voorwiel beter door de Brugse putten en verzakkingen moeten kunnen fietsen.
Ja. Natuurlijk zal zo'n grote diameter helpen maar het lijkt me dat het toch niet voor dagelijks verkeer comfortabel zal zijn.
ReplyDeleteHet grootste probleem (al een paar keer gehad) in Brugge is echter dat de straten zo smal zijn. Wanneer een auto of bus te dichtbij komt, en er is ook opeens een obstakel voor je, dan is het telkens klungelen om de fiets gestopt te krijgen, zonder te vallen.
Dat is op mijn 36" waar ik quasi even hoog zit als normale fietsers. Ik kan nog net zijwaarts vallen, met een been op de stoep als het moet.
Ken je Joff Summerfield? Ik zag dat hij bezig is zijn site te vernieuwen :
ReplyDeletehttp://www.pennyfarthingworldtour.com/
Joff maakt zijn eigen penny's en heeft op één van zijn creaties in 2,5 jaar tijd rond de wereld gefietst. Je moet hem maar eens googelen of bekijken op youtube waar je interviews terugvindt over zijn ervaringen.
Ik geef toe: nogal extreem en niet direct mijn ambitie, maar vergeet niet dat de penny werd gebruikt in een tijd waar asfalt en vlakke wegen nog ver weg waren. Het grote probleem tegenwoordig vind ik eerlijk gezegd niet de wegen, maar zoals je zelf aangeeft het verkeer! Wees gerust dat moest ik ooit in Brugge centrum rondrijden, ik in het midden van de weg blijf rijden :-)
Ja, ik heb de oude website een paar maanden geleden al eens goed doorgenomen.
ReplyDeleteDe hogere fietsen prikkelen mijn interesse ook wel, maar mijn budget en mijn benen zijn nogal klein :-)
Ik ben benieuwd naar je bouwproces in elk geval!